baioneta din Bayonne
Substantivele proprii, nume de persoană (antroponime), de locuri (toponime), de ape (hidronime), de munți (oronime) etc. pot deveni, în anumite condiții, nume comune. Wilhelm C. Röntgen (1845-1923) a descoperit în anul 1895 razele X; această descoperire, pentru care a fost răsplătit cu premiul Nobel, a revoluționat medicina; în onoarea și amintirea savantului, lumea științifică a hotărât, după moartea acestuia - și, culmea, împotriva voinței sale testamentare -, să le spună raze röntgen. Verbul a pasteuriza, cu participiul pasteurizat (cf. lapte pasteurizat), a fost derivat pornindu-se de la numele savantului francez Louis Pasteur (1822-1895), unul dintre descoperitorii vaccinului. Adjectivul bordo provine de la numele orașului francez Bordeaux[1], unde se produce celebrul vin roșu (închis). Viticultorii din acest oraș au descoperit vestita bouillie bordelaise[2], care a salvat de la extincție vița-de-vie. Fungicidul salutar e cunoscut la noi sub numele de zeamă bordeleză; și, ca să rămânem în perimetrul oenologic, adaug numele faimosului rachiu francez (în fr. eau de vie = apa vieții, adică... țuica), coniacul, un produs al podgoriilor din jurul orașului Cognac. Cine se mai gândește astăzi că însăși nuanța cromatică vânăt(ă) = albastru închis cu reflexe violete este tot un derivat adjectival format de la numele orașului italian Veneția? (Saltimbancii circurilor itinerante din Evul Mediu erau venețieni costumați în albastru.)
Aș putea adăuga alte asemenea exemple, dar cred că e mai interesant să dau cuvântul poetului Șerban Foarță, pentru care limba română este un „văzduh al fulgurațiilor astrale” (cum zicea într-o ars dedicatoria, mitropolitul Bartolomeu al Clujului). Reproduc mai jos integral, și fără explicații profesorale care i-ar distruge inefabilul, poemul său Balada baionetei din Bayonne:
Venea olanda din Olanda,
venea cașmirul din Cașmir;
că ni s-a ofilit ghirlanda
cuvinte nù am, să mă mir;
am mai dansat o arleziană,
a mai căzut un batalion;
sclipea,-n Artois, o arteziană
și-o baionetă, la Bayonne.
De la Berlin venea berlina
și indigoul, de la Ind;
iubea Marcel pe Albertina
și era tare suferind;
și ne-a cuprins indiferența,
și-a mai pocnit câte-un balon;
sclipeau faianțele,-n Faenza
și baionetele,-n Bayonne.
Sardinele, din marea Sardă,
din Persia, piersica venea;
Mansart murise-ntr-o mansardă,
ofițerimea lenevea;
se prelingea o vară laxă
ca înghețata, din baton;
sclipeau sacsii în țara saxă
și baionete, la Bayonne.
Havana-ți oferea havane
din care-albastru fum adii
dinspre divane spre tavane
ca la Bagdad, sub bagdadii;
Colonia ne dădea colonie
iar Bostonul, un vals-boston;
s-a statuat Finis Poloniae
și am dat fuga la Bayonne.
Din Caesar, Kaiserul și țarul,
din vespasiană, Vespasian;
hazardul bate veșnic zarul
pe care-l tot arunci în van;
se răsfrângea-n oglinzi de damă
blazarea noastră cu blazon,
iar nu în sclipitoarea lamă
de baionetă de Bayonne.
Voltaire dormea într-o volteră
și, între timp, filosofa;
a mai trecut de-atunci o eră,
a mai căzut câte-o sofa;
de ce se clatină iatacul
și cad ghiulele pe balcon?
Opriți, opriți, opriți atacul
la baionetă, la Bayonne!
Închinare
A mai trecut o belepòcă;
Adio, domnule baron!
Sclipește-n soare, echivocă,
o baionetă, la Bayonne.
P.S. La scurtă vreme după apariția întâiei ediții a Biografii(lor) lexicale, Șerban Foarță îmi trimite câteva „variațiuni pe aceeași temă” din a sa Ultima Baionadă:
Sursa cravatei e croată
(poți să te spânzuri de vreun pom
cu ea, - pe-o pajiște plouată),
a lavalierei e La Baume
Le Blanc de La Valière, a șasea
metresă-a unui campion
al sexului, - pe când mătasea
o schimbă fluturii-n papion.
Își are-obârșia malacovul
în fortăreața Malakov,
din malvă („nalbă”) vine mauve-ul,
vine brașoava din Brașov,
cireșul din Cerasus vine,
din Harpagon vine-arpagon,
ne scrie Aldo cu aldine,
se schimbă fluturii-n papion.
De la Reine Claude este renglota,
iar de la unul ce bria
în arta ce ne-ncântă glota,
e savarina lui Brillat... [Savarin]
din Parma vine parmezanul,
iar maioneza din Mahón,
din pan di Spagnia, pandișpanul
ce schimbă fluturii-n papion.
Maiandrosul e un meandru
ce curge-n marea ce le fu
mormânt lui Hero și Leandru;
bistroul vine, însă, NU
din bîstro, - cum nici Godefroi IV
Buillon nu vine din bulion,
bulion ce-i un papionolatru
ce schimbă fluturii-n papion.
Ne vine polca din Polonia,
mazurca din Mazuria,
o avem, la fel cum, din Colonia,
odicolonul; din Bordeaux
vine bordoul copt în via
franceză, - dacă ai ghinion,
din Franția, vine și sfrenția
ce schimbă fluturii-n papion.
Ne dă Majorca majolică,
iar Isabella, izabel
(culoarea alb-jegos, adică),
pubela vine din Poubelle,
din Limousin e limuzina,
Sânzienele-s din Sânt Iion, -
textilă-i, mai ales, uzina
ce schimbă fluturii-n papion.
Închinare
asta-i Balada cea mai nouă
a baionetei din Bayonne, -
ce n-are-alt sens decât că, nouă,
ne schimbă fluturii-n papion.
- ↑ Fiind un neologism importat din franceză, bordo se pronunță ca în limba de origine, cu accentul pe al doilea o: bordò. Nu știu dacă azi acest cuvânt mai este cunoscut la țară. Îmi amintesc însă că, în copilăria mea, era un termen curent. La prima vedere pare de neînțeles cum un asemenea neologism a pătruns din franceză, pe cale cultă așadar, în vorbirea țăranilor. Un amănunt lămurește problema. La țară se pronunța bòrdo, cu accentul pe prima silabă, ceea ce e sigur că acest cuvânt a ajuns în zona Aradului din limba maghiară, căci acolo toate cuvintele poartă accentul pe prima silabă.
- ↑ Adjectiv ce ne amintește de numele castrului roman Burdigala (azi Bordeaux).
Alte articole lingvistice
Alexandru Graur
Dezbateri
- Alf Lombard - Despre folosirea literelor î și â
- Dan Alexe - Despre legăturile românei cu albaneza
- Dan Ungureanu - Cuvinte de substrat? Da. Cuvinte dacice? Nu.
Diverse
- Calcuri greșite
- Despre majoritate
- Flexionarea cuvintelor compuse
- Forme de plural greșite
- Forme greșite ale cuvintelor
- Ghid de exprimare corectă
- Niciun sau nici un?
- Scara numerică
- Termeni de propagandă
DOOM2
- 0. Principalele norme ortografice
- 1.1. Literele
- 1.2. Semnele ortografice
- 2. Reguli de scriere și de pronunțare literară
- 3. Scrierea cu literă mică sau mare
- 4.1. Scrierea derivatelor, prefixelor și sufixelor
- 4.2. Scrierea cuvintelor compuse
- 4.3. Scrierea locuțiunilor
- 4.4. Scrierea grupurilor de cuvinte
- 5.1. Despărțirea grupurilor de cuvinte și a abrevierilor
- 5.2. Despărțirea în interiorul cuvintelor
- 6. Câteva norme morfologice
DOOM3
Ionel Funeriu
- „carteziană e latina” (Ion Barbu)
- abrevieri buclucașe
- accentul I
- accentul II
- adaptare și adoptare
- au mai pățit-o și alții
- auspiciu, auspicii
- capcane semantice
- casă, acasă, domiciliu
- computer
- Cristian Tudor Popescu versus Robert Turcescu
- dacisca domnului Roxin
- diminutive
- divorț, trivial și carrefour sau despre 2, 3 și 4
- duminică
- errare humanum est, perseverare diabolicum
- etimologii populare (I)
- etimologii populare (II)
- făcliile latine
- ficat
- Gaudeamus
- germanisme
- grammar nazi(s) versus idealul perfecțiunii
- hiperurbanism
- joi
- la poștă
- latina gintă e regină
- libertatea înseamnă iertare
- lună și luni
- management
- marți, marțieni, mărțișor...
- mass-media
- miercuri, marfă, mersi, iarmaroc…
- mujdei de usturoi
- naturalia non (sunt) turpia
- Nicolae
- nomen (est) omen
- nomen meum
- o întâmplare lingvistică
- o polemică
- o provocare
- ogni abuso sará punito
- ortografie (I)
- ortografie (II): ortografie fonetică sau ortografie etimologică
- ortografie (III) sau unde-i lege nu-i tocmeală
- Pastila de limbă
- pești
- pișcot și servus
- plagiat
- potică
- privighetoare, veioză, Revelion
- provocare
- rovinietă
- rută, derută, rutină
- sâmbătă
- slavonisme
- sunătoare
- șapte, săptămână, hebdomadar
- turcisme
- ține de tenis
- vineri
- Volvo — o mașină revoluționară
Istoria regulilor ortografice
- Ortografie - 1871 Regule ortographice ale limbei romane
- Ortografie - 1899 Regulele ortografiei romane
- Ortografie - 1904 Regule ortografice
- Ortografie - 1932 Reforma ortografică din 1932
- Ortografie - 1954 Mic dicționar ortografic
- Ortografie - 2005 - Ce e nou în DOOM2
Încercări de îndreptare
Îndreptarul ortografic, ediția a V-a : Punctuația
- 01. Introducere
- 02. Punctul
- 03. Semnul întrebării
- 04. Semnul exclamării
- 05. Virgula
- 06. Punctul și virgula
- 07. Două puncte
- 08. Semnele citării (ghilimelele)
- 09. Linia de dialog și de pauză
- 10. Parantezele
- 11. Punctele de suspensie
Mioara Avram
- 0. Prefață
- Bibliografie și abrevieri
- I. e sau ea?
- II. ă sau e?
- III. ă sau î?
- IV. e sau ie?
- IX. i sau î?
- V. ea sau ia (și: eai sau iai, eau sau iau)?
- VI. h sau c(h) sau k(h)?
- VII. Cu sau fără h?
- VIII. i sau ii (și ii sau iii)?
- X. ia sau iea, iia?
- XI. Cu sau fără i final?
- XII. î sau â?
- XIII. k sau c, ch, ck, q
- XIV. Cu sau fără -l
- XIX. s sau z?
- XV. n sau m
- XVI. oa sau ua
- XVII. q(u) sau c, ch, cu, cv, k
- XVIII. s sau ș?
- XX. w sau v, u?
- XXI. x sau cs (ks, cks), gz (cz)?
- XXII. y sau i, ai?
- XXIII. Literă unică sau repetată (dublă, triplă)?
- XXIV. Succesiuni nepermise sau cu folosire limitată
- XXIX. Numele de luni
- XXV. Un cuvînt sau mai multe?
- XXVI. Cu sau fără cratimă?
- XXVII. Majusculă sau minusculă?
- XXVIII. Abrevierile
- XXX. Despărțirea cuvintelor la capăt de rînd
Misterele cuvintelor
Monitorizarea presei
Punctuație
Rodica Zafiu
- Beizadea
- Care și pe care
- Cocalar
- Decât o negație
- Din și dintre
- Îmi cer scuze...
- Plus că...
- Șotron
- Vroiam...