12 definiții pentru alla

álla bréve lav [At: DEX2 / E: it alla breve] Termen care indică executarea într-o mișcare rapidă în doi timpi a unei compoziții muzicale scrise în măsura de patru timpi.

ÁLLA BRÉVE loc. adv. (Indică modul de executare al unei lucrări muzicale scrise în patru timpi) În doi timpi. – Loc. it.

ÁLLA BRÉVE loc. adv. Termen care indică executarea într-o mișcare rapidă în doi timpi a unei compoziții muzicale scrise în măsura de patru timpi. – Loc. it.

álla bréve (it.) loc. adv.

ALLA BRÉVE loc.adv. (Muz.) Termen care arată că o piesă scrisă în măsură de patru timpi se execută în măsură de doi timpi. [< it. alla breve].

ÁLLA BRÉVE loc. adv. (muz.) indicație potrivit căreia o piesă scrisă în măsura de patru timpi se execută în doi timpi. (< it. alla breve)


Definiții din dicționare specializate

Aceste definiții pot explica numai anumite înțelesuri ale cuvintelor.

all’ongarese (loc. it., „în fel unguresc”), indicație de stil prin care se cere, în piese conținând aluzii la muzica populară ungurească, o interpretare caracteristică acestei muzici. (Ex.: Rondo all’Ongarese din Trio nr. 1 în sol major de Haydn); sin. all’ongherese, all’ungherese.

all’ottava (loc. it., „la octavă”), indicație menită să evite folosirea liniilor suplimentare. Pusă deasupra portativului*, ea cere executarea notelor la octava* superioară (a. o. alta), iar dedesubt, la octava inferioară (a. o. bassa). De obicei, grupul de note afectat de această indicație este marcat printr-o linie punctată. Expr. coll’ottava cere dublarea fragmentului muzical respectiv cu octava superioară sau inferioară. Abrev.: 8va și 8va bassa. V. abreviații.

all’ungherese (loc. it.) v. all’ongerese.

alla breve, termen apărut în muzica italiană a Renașterii*, îndicând tempo-ul (2) în care unitatea timpului era nota brevis [v. breve (2)] pentru majoritatea compozițiilor a cappella (2) (de unde și corespondența termenilor). În epoca barocă*, apare ca titlu al unor compoziții, indicând executantului o mișcare rapidă în stilul sonatelor* „da chiesa”. În aceeași epocă noțiunea de timp, conținută nu numai în valoarea* de doime și exprimată deja prin semnul măsurii*, ¢ se asociază și indicației de tempo a. (ex. corul nr. 23 din Messias de Haendel). În practica muzicală de astăzi, a. indică numai interpretarea în măsura 2/2 în loc de 4/4, măsură ce se notează prin litera C tăiată de o bară verticală: ¢.

alla riversa (loc. it. in inversare) v. recurență.

Intrare: alla
Surse flexiune: DOR